Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2010

Καραμπιμπερίμ


Έχει γίνει ένα ζήτημα τον τελευταίο καιρό με το τραγούδι "Καραμπιμπερίμ" ή "Μέσ΄στης πόλης τα στενά", που όλοι ξέραμε οτι είναι του Γιάννη Παπαϊωάννου και μάλιστα όχι ακριβώς δικό του, αλλά διασκευή από τούρκικο.

Το τραγούδι αυτό ηχογραφήθηκε το 1952 στο όνομα του μαέστρου της ODEON Σπύρου Περιστέρη και με μπουζούκι τον Γιάννη Παπαϊωάννου. Έγινε πολύ αργότερα (γύρω στο 1960) γνωστό σε μια εκτέλεση του Παπαϊωάννου στην εταιρία της αμερικής ΝΙΝΑ. Στην έκδοση αυτή βγήκε στο όνομα του Παπαϊωάννου. Έκτοτε το επανεκτέλεσαν και αρκετοί ακόμη καλλιτέχνες αποδίδοντάς του στον Παπαϊωάννου. (Ο οποίος, σημειωτέον, δεν διεκδίκησε την πατρότητά του, αλλά την διασκευή).

Τώρα, πριν μερικές εβδομάδες, οι κληρονόμοι του Σπύρου Περιστέρη και του Μίνωα Μάτσα έκαναν αγωγή στα παιδιά του Παπαϊωάννου, υποστηρίζοντας οτι το τραγούδι είναι πρωτότυπη δημιουργία του Περιστέρη (μουσική) και του Μάτσα (στίχοι), ζητώντας και πολλές χιλιάδες ευρώ ως αποζημίωση ή διαφυγόντα χρήματα - δεν ξέρω ακριβώς την αγωγή.

Τα ερωτήματα που γενιούνται είναι α) Μπορεί να αποδειχθεί με ντοκουμέντα οτι είναι τούρκικο ή του Περιστέρη; β) Γιατί όσο ζούσε ο Περιστέρης - ως το 1966 - δεν διεκδίκησε το τραγούδι από τον Παπαϊωάννου; γ) Πώς είναι δυνατόν δύο Έλληνες δημιουργοί να γράψουν ένα τραγούδι με πολλούς τούρκικους στίχους. Και καλά ο Περιστέρης που ήταν μικρασιάτης. Ο Μάτσας, που υποτίθεται οτι έγραψε τους στίχους και που ήταν από την Πρέβεζα, ήξερε τούρκικα; δ) Ήταν δυνατόν τα χρόνια εκείνα ένας απλός συνθέτης να οικειοποιηθεί τραγούδι του διευθυντή παραγωγής (μαέστρου) της εταιρίας του; ε) όλοι οι ασχολούμενοι με το ρεμπέτικο ξέρουν την ακεραιότητα του Παπαϊωάννου. Υπάρχει άνθρωπος που θα μπορούσε να τον κατηγορήσει για ιδιοποίηση ξένου τραγουδιού;

Επρόκειτο να γίνει δίκη στις 10 Φεβρουαρίου, αλλά ζήτησαν αναβολή οι ενάγοντες. Δέν ξέρω αν προσδιορίστηκε νέα δικάσιμος και για πότε.

Αν κάποιος αναγνώστης του περιοδικού ή του blog αυτού ξέρει κάτι και μπορεί να το στοιχειοθετήσει, ας απευθυνθεί στους ενδιαφερόμενους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: